هشدار بسیار مهم:
جهت استفاده از این راهنما ، باید امکان مشاهده ی پسوند فایلها را در ویندوز خود فعال نمایید. برای این منظور از این آموزش استفاده کنید.

 

1- ابتدا سورس برنامه را از اینجا دانلود کنید .

2- پس از بازگشایی فایل بر روی TEST.TXT کلیک کنید .

برای تست برنامه ، داده های شکل بالا را مطابق با دستور العمل ارائه شده در راهنمای برنامه (این فایل)در فایل TEST.TXT وارد کرده ایم . نتیجه کار با در نظر گرفتن E=210e9 و A=6e-4 و L=1m به صورت زیر خواهد بود :

در تصویر بالا ، خط اول یک نام دلخواه است و هیچ تاثیری در حل مساله ندارد (!) ، خط دوم به ترتیب بیانگر تعداد اعضا و تعداد نقاط است . از خط سوم تا خط ششم نیز مختصات نقاط و نیروهای وارد بر آنها را معرفی می کند و در نهایت سه خطر آخر بیانگر اتصال نقاط (اعضا) و مشخصات هر عضو است . برای درک بهتر به خط شماره 3 دقت کنید . این خط بیانگر خصوصیات و نیروهای وارد بر نقطه 1 است .در عبارت 1,1,1,1,0.,0.,0.,0.,0.,0. که در این خط مشاهده می کنید عددی که رنگ قرمز مشخص شده است ، همان شماره گره است . اعداد آبی رنگ ، مشخصات نوع تکیه گاه یا اتصال را بیان می کند . ترتیب قرارگیری این اعداد به صورت X,Y,Z است . (در اینجا 1 یعنی مقید شده و 0 یعنی قابل حرکت در آن جهت) . اعداد سبز رنگ نیز مبین مختصات گره است و به همان صورت X,Y,Z قرار گرفته اند . مثلا در اینجا ما نقطه ی شماره 1 را مرکز مختصات در نظر گرفته ایم و به همین دلیل هر سه عدد ، صفر منظور شده اند . سه عدد آخر نیز که با رنگ بنفش مشخص شده اند ، نیروهای وارد به هر گره را مشخص می کنند . در اینجا هیچ نیرویی به گره شماره 1 وارد نشده و در نتیجه هر سه عدد صفر شده اند . الگوی قرار گیری این اعداد نیز مانند قبل به صورت X,Y,Z می باشد . برای سه گره ی دیگری که در شکل مشاهده می کنید نیز همین مراحل را سپری می کنیم .

اکنون برای معرفی فاصله گره ها و سطح مقطع اعضا به دستور دیگری احتیاج داریم که نمونه آنرا در خط 7 مشاهده می کنید.  عبارت 1,1,2,210E+9,6E-4 که در این خط می بنید به این معنی است که عضو 1 حاصل اتصال گره های 1و2 است و دارای مدول الاستیسته 210e9 پاسکال (210 مگاپاسکال)و سطح مقطع 6e-4 متر مربع (0.0006 متر مربع) است .

پس از وارد کردن این اطلاعات ، فایل را از منوی File--> Save ذخیره کرده و به مرحله بعد میرویم .

2- اکنون روی TRUSS-for students.exe دوبار کلیک کنید تا اجرا شود .

تذکر 1 - این برنامه برای ویندوز 7 نسخه ی 64 بیتی کامپایل شده و ممکن است در سایر نسخه های ویندوز به درستی عمل نکند .

تذکر 2 - عملکرد صحیح برنامه در ویندوز 7 نسخه ی 64 بیتی تست شده است .

 

 

 

 

 

3- در صورت اجرای صحیح و بدون مشکل برنامه پنجره ای مطابق شکل زیر باز خواهد شد .

در پنجره باز شده ، نام فایلی که داده های مساله را در آن وارد کرده بودیم ، به صورت دقیق و با ذکر پسوند تایپ کنید .

به عنوان مثال ما در اینجا عبارت TEST.TXT را وارد می کنیم . دقت داشته باشید که برنامه به حروف بزرگ و کوچک نیز حساس بوده و نام فایل باید دقیقا به همان صورتی که هست وارد شود .

 

4- پس از تایپ نام فایل در مرحله قبل و زدن کلید Enter برنامه سوالی مطابق شکل زیر از شما خواهد پرسید:

در این مرحله نیز باید یک فایل با ذکر پسوند تایپ کنید . مثلا در اینجا وارد می کنیم TEST-RES.TXT و کلید Enter را میزنیم. این فایل جهت ثبت پاسخ ها، استفاده خواهد شد.

در صورتی که فایل ورودی بدون اشکال باشد ، فایل TEXT-RES.TXT بر روی کامپیوتر شما ایجاد شده و با کلیک بر روی آن مشخصات و حل مسئله را خواهید دید .

 

 

هشدار 1:
 نام فایلی که به عنوان خروجی ، در مرحله 4 وارد می کنید ، باید جدید باشد . اگر این فایل قبلا در پوشه برنامه وجود داشته باشد ، نتایج ذخیره نخواهند شد . همچنین اگر اطلاعات مسئله به درستی وارد نشده باشند، فایل خروجی یا بصورت خالی ایجاد می شود یا فقط بخشی از پاسخ را ارائه می کند .
پیشنهاد میشود حتما مثالهای موجود را بررسی فرمایید .

 

هشدار 2 :
2- بعد از هر بار اجرای برنامه ، فایلی با عنوان TRUSS.GRP در پوشه برنامه ایجاد می گردد . به یاد داشته باشید که پیش از اجرای مجدد برنامه و حل مسائل بعدی ، این فایل را حذف کنید .

 

توجه :
برای کار بیشتر با برنامه ، دو مسئله ی دیگر نیز تحت عنوان EXC1.TXT , EXC2.TXT در فایل دانلودی قرار داده شده اند . جواب این مسائل نیز تحت عنوان EXC1-RES.TXT و EXC2-RES.TXT در این فایل موجود است . هر یک از این دو مسئله را یکبار در برنامه اجرا کرده و جواب آنرا با نام دیگری ذخیره نمایید و مشاهده کنید که جواب شما با جواب قبلی مسئله یکسان است یا خیر.