برای دریافت و تحلیل رکورد های حاصل از شتاب نگاشت زلزله، و استفاده از نرم افزار SeismoSignal مراحل زیر با دنبال کنید.

 

1- ابتدا فایل محتوی 3000 رکورد زلزله های اخیر را از اینجا ( یا اینجا ) دانلود کنید.

2- زلزله مورد نظر خود را انتخاب کنید.

3- وارد این سایت شده و نام زلزله ای که د ر مرحله قبل انتخاب کرده بودید را از لیست مقابل عبارت Earthquake برگزینید. در سایر گزینه ها تغییری ایجاد نکنید. بر روی کلید Search در پایین صفحه کلیک کنید.

(برای بزرگنمایی تصویر روی آن کلیک کنید.)

 

4- در صفحه ی جدیدی که باز می شود با توجه به عدد PGA مناسب که در فایل اکسل موجود است زلزله مورد نظر خود را انتخاب کرده و بر روی Record ID آن کلیک کنید.

5- در صفحه ی جدید در ستون Acceleration بر روی عبارت ATH کلیک کنید.

تذکر : در این صفحه سه ستر در جدول مشاهده می کنید، سطر اول رکوردهای زلزله در راستای Z، سطر دوم رکوردهای زلزله در رستای x و سطر سوم هم رکوردهای زلزله در راستای y ( عمود بر راستای x ) است. این نکته در ترسیم طیف طرح استاندارد کاربرد دارد.

 

<----

(برای بزرگنمایی تصویر روی آن کلیک کنید.)

 

6- بر روی رایانه ی خود برنامه ی Notepad را باز کرده و اطلاعات نشان داده شده در مرحله ی قبل را به طور کامل در Notepad کپی کنید.

7- از منوی File در پنجره Notepad گزینه ی Save As را انتخاب کرده و در مقابل Save As type گزینه ی All Files را انتخاب کنید. حال برای فایل خود یک نام دلخواه به صورت name.dat وارد کرده و بر روی Save کلیک کنید.

(برای بزرگنمایی تصویر روی آن کلیک کنید.)

 

8- برنامه Seismo Signal را باز کنید . ( برای دریافت برنامه Seisom Signal 5.10  اینجا کلیک کنید )

9- از منوی Fille با انتخاب گزینه ی Open می توانید فایلی که در مرحله قبل با نام name.dat ذخیره کرده بودید را انتخاب کنید.

10- در پنجره ی جدیدی که باز می شود (Input File Parameter) بر روی گزینه ی Multiple Acceleration values per line را انتخاب کرده و در مقابل عبارت Frequency عدد 1 و در مقابل Initial value skipped عدد 0 را وارد کنید.

(برای بزرگنمایی تصویر روی آن کلیک کنید.)

 

11- نتایج بدست آمده در نرم افزار را مشاهده می کنید. حال از قسمت Elastic/Inelastic Response spectra مقدار x-axis را بر روی Period و مقدار y-axis را بر اساس نوع سوال روی displacement ، Velocity یا Acceleration قرار دهید.

(برای بزرگنمایی تصویر روی آن کلیک کنید.)

 

12- پایان !